سوره نور قسمت اول


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

آمار مطالب

:: کل مطالب : 509
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 132
:: باردید دیروز : 277
:: بازدید هفته : 132
:: بازدید ماه : 746
:: بازدید سال : 5639
:: بازدید کلی : 41866

RSS

Powered By
loxblog.Com

سوره نور قسمت اول
چهار شنبه 12 اسفند 1394 ساعت 22:47 | بازدید : 158 | نوشته ‌شده به دست کرموخان | ( نظرات )

این سوره شصت و چهار آیه دارد و در مدینه نازل شده است.
 علّت نام‏گذارى این سوره به «نور»، آیه‏  سى ‏و پنج آن است كه خداوند را به عنوانِ نور آسمان‏ها و زمین معرّفى مى‏كند.
 از آنجا كه در این سوره سفارش‏هاى بسیار در مورد رعایت عفّت و پاكدامنى توسط عموم مؤمنان و به خصوص زنان صورت گرفته، در روایات نسبت به فراگیرى و قرائت این سوره توسط زنان، تأكیدهاى بسیار شده است.
 احكام مجازات مردان و زنان زناكار و كسانى كه به زنان پاكدامن تهمت زنا بزنند، همچنین ماجراى معروفِ «اِفك»، حكم حجاب و رعایت پاكدامنى براى جلوگیرى از انحرافات، موضوعاتى است كه این سوره به آنها مى‏پردازد.

تفسیر سوره نور » آیه 1 تا 5
 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏
 به نام خداوند بخشنده مهربان‏

 سُورَةٌ أَنزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنزَلْنَا فِیهَآ ءَایَاتٍ بَیِّنَاتٍ لَّعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (1)
 (این) سوره‏اى است كه آن را نازل كردیم و (عمل به) آن را واجب كردیم و در آن آیاتى روشن فرستادیم. شاید شما متذكّر شوید.
 پیام‏ها:
 1- كلمه‏ى «سوره» یك نام‏گذارى از طرف خداوند براى یك مجموعه آیات از قرآن كریم است. «سورة... انزلنا فیها آیات»
 2- احكام، به دستور خداوند واجب مى‏شود. «فرضناها»
 3- قرآن، قانون اساسى و آیین‏نامه‏ى الزامى و اجرایى دین است. «فرضناها»
 4- قرآن، كتابى است كه آیات آن، روشن وقابل فهم است. «فیها آیات بینات» (گرچه درك قسمتى از آیاتش نیازمند دقّت وتحقیق وتفسیر است)
 5 - انسان به پند و تذكّر نیازمند است. «لعلّكم تذكّرون»
 6- معارف قرآن در فطرت انسان ریشه دارد و با تذكّر، پرده‏ى غفلت برداشته مى‏شود. «تذكّرون»

 اَلزَّانِیَةُ وَالزَّانِى فَاجْلِدُواْ كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِاْئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِى دِینِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَ لْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَآئِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ (2)
 هر یك از زن و مرد زناكار را صد تازیانه بزنید. و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، در اجراى حكم خدا نسبت به آن دو گرفتار دلسوزى نشوید و هنگام كیفر آن دو، گروهى از مؤمنان حاضر و ناظر باشند.
 نكته ‏ها:
 احكام زنا بر اساس شرایط افراد متفاوت مى‏شود، در این آیه فقط به یك صورت اشاره شده كه اگر مرد یا زن مجردى زنا كند، صد تازیانه مى‏خورد، ولى اگر كسى با داشتن همسر و دسترسى به او، مرتكب زنا شود، رجم و سنگسار مى‏گردد.
 مفاسد زنا در قرآن و روایات‏
 قرآن، زنا را كارى زشت مى‏داند و از نزدیك شدن به آن نهى مى‏كند. «و لاتقربوا الزّنا»(1) ترك زنا را نشانه‏ى بندگان راستین خداوند مى‏شمرد. «و عباد الرّحمن... لایزنون»(2) و دورى از این گناه را شرط بیعت با پیامبر مى‏داند. «اذا جائك ... و لا یزنین»(3)
 برخى از مفاسد اجتماعى زنا، در یكى از سخنان حضرت رضا علیه السلام چنین عنوان شده است:
 1- ارتكاب قتل به واسطه‏ى سقط جنین.
 2- بر هم خوردن نظام خانوادگى و خویشاوندى.
 3- ترك تربیت فرزندان.
 4- از بین رفتن موازین ارث.(4)
 * حضرت على علیه السلام ترك زنا را مایه‏ى استحكام خانواده وترك هم‏جنس‏بازى را عامل حفظ نسل مى‏داند.(5)
 * پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمود: زنا داراى زیان‏هاى دنیوى و اُخروى است:
 امّا در دنیا: از بین رفتن نورانیّت و زیبایى انسان، مرگ زودرس و قطع روزى.
 امّا در آخرت: درماندگى، هنگام حساب قیامت; غضب الهى و جهنّم همیشگى.(6)
 * از پیامبر صلى الله علیه وآله نقل شده است: هر گاه زنا زیاد شود، مرگ ناگهانى هم زیاد مى‏شود.(7)
 * زنا نكنید، تا همسران شما نیز به زنا آلوده نشوند. هر كه به ناموس دیگران تجاوز كند، به ناموسش تجاوز خواهد شد. آن گونه كه با دیگران رفتار كنید، با شما رفتار خواهد شد.(8)
 از مكافات عمل غافل مشو
گندم از گندم بروید جو ز جو
 * چهار چیز است كه هر یك از آنها در هر خانه‏اى باشد، آن خانه، ویرانه است و بركت ندارد: 1- خیانت. 2- دزدى. 3- شرابخوارى. 4- زنا.(9)
 * زنا، از بزرگ‏ترین گناهان كبیره است.(10)
 * امام صادق‏علیه السلام فرمود: هر گاه مردم مرتكب چهار گناه شوند، به چهار بلا گرفتار شوند:
 1- زمانى كه زنا رواج یابد، زلزله خواهد آمد.
 2- هر گاه مردم زكات نپردازند، چهار پایان به هلاكت مى‏رسند.
 3- هرگاه قضاوت مسئولان قضایى، ظالمانه باشد، باران نخواهد بارید.
 4- زمانى كه پیمان شكنى رواج یابد، مشركان بر مسلمانان غلبه خواهند كرد.(11)
 پیام‏ها:
 1- آزادى جنسى و روابط نامشروع، در اسلام ممنوع است. «الزّانیة... فاجلدوا...»
 2- نقش زنان در ایجاد روابط نامشروع و فراهم آوردن مقدّمات آن، از مردان بیشتر است، به همین دلیل كلمه زانیه قبل از كلمه زانى آمده است. «الزّانیة و الزّانى» بر خلاف دزدى كه نقش مردان بیشتر است و لذا كلمه سارق، بر سارقه مقدم شده است. «السّارق و السّارقة»(12)
 3- تنبیه‏بدنى مجرم، براى تأدیب او وحفظ عفت عمومى لازم است. «فاجلدوا»
 4- در روابط نامشروع هر دو طرف به یك میزان تنبیه مى‏شوند. «كل واحد»
 5 - حدود كیفر باید از طرف خداوند معین شود. «مأة جلدة»
 6- در مجازات مجرمان، ترحم و تحت تأثیر عواطف قرار گرفتن، جایز است. «لا تأخذكم بهما رأفة»
 7- محبّت و رأفت باید در مدار شرع باشد. «لا تأخذكم بهما رأفة»
 8 - دین، تنها نماز وروزه نیست; اجراى حدود الهى از اركان دین است. «فى دین اللّه»
 9- صلابت و قاطعیّت در اجراى قوانین، در سایه‏ى ایمان به مبدأ و معاد به دست مى‏آید. «اِن كنتم تومنون بالله والیوم الآخر»
 10- اجراى حدود، نشانه‏ى ایمان به خداست. «ان كنتم تؤمنون»
 11- مجازات مجرم باید به گونه‏اى باشد، كه مایه عبرت دیگران شود. «ولیشهدعذابهما»
 12- زناكار، علاوه بر شكنجه‏ى جسمى، از نظر روحى نیز باید زجر ببیند. «ولیشهد عذابهما طائفة...»
 13- حضور مردم، اهرمى است براى كنترل قاضى ومجرى. «ولیشهد...طائفة»
 14- از حضور مؤمنان در صحنه، براى نهى از منكر استفاده كنیم. «ولیشهد»
 15- تنها مسلمانان حقّ حضور در مراسم اجراى حدّ الهى را دارند. «من المؤمنین»

 اَلزَّانِى لَا یَنكِحُ إِلَّا زَانِیَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِیَةُ لَا یَنكِحُهَآ إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ (3)
 مرد زناكار، جز با زن زناكار یا مشرك ازدواج نكند. و زن زناكار جز مرد زناكار یا مشرك را به همسرى نگیرد. واین (زناشویى) بر مؤمنان حرام است.
 نكته‏ ها:
 این آیه، حال و هواى آیه‏ى «الخبیثات للخبیثین والخبیثون للخبیثات» را دارد كه در آیه 26 همین سوره مى‏آید و بیانگر این اصل است كه: كبوتر با كبوتر، باز با باز.
 علاوه بر تنبیه جسمى و اجتماعى، باید محدویّت‏هاى دیگرى نیز براى زناكار باشد.
 در روایات آمده است كه حكم این آیه در باره‏ى كسانى است كه به زنا شهرت دارند. و اگر زناكارى توبه كرد مى‏تواند مانند دیگران با فرد دلخواهش ازدواج كند.(13)
 امام باقرعلیه السلام فرمود: در این آیه، خداوند زناكار را در برابر مؤمن قرار داده و این نشان مى‏دهد كه زناكار مؤمن نیست.(14)
 پیام‏ها:
 1- در ازدواج، مسأله‏ى كفو بودن، یعنى همسان و هم‏شأن بودن همسران، یك اصل است. زیرا زنان و مردان ناپاك، لایق همسران پاك نیستند. «الزّانى لا ینكح الاّ زانیه»
 2- افراد فاسد، در جامعه اسلامى مطرودند. «لا ینكح الاّ زانیة»
 3- در قرآن، زناكار در كنار مشرك قرار گرفته است. «زانیة او مشركة»
 4- مردان و زنان مؤمن، باید همسران پاك و پاكدامن انتخاب كنند. «حرّم ذلك على المؤمنین»
 
 وَالَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ یَأْتُواْ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَآءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِینَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُواْ لَهُمْ شَهَادَةً أَبَداً وَ أُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (4)
 و كسانى كه به زنان پاكدامن وشوهردار نسبت زنا مى‏دهند و چهار شاهد نمى‏آورند، پس هشتاد تازیانه به آنان بزنید و گواهى آنان را هرگز نپذیرید و آنان خود فاسقند.
 نكته‏ ها:
 گرچه در آیات قبل، سخن از كیفر زناكاران به میان آمد، اما اثبات زنا، امرى آسان و سهل نیست، بلكه باید چهار نفر عادل به تحقق آن گواهى دهند و اگر یك نفر كمتر در دادگاه حاضر شود، آن سه نفر كه نسبت زنا داده‏اند، هر كدام هشتاد ضربه شلاق مى‏خورند.
 از امام صادق علیه السلام پرسیدند: چرا براى اثبات قتل دو شاهد لازم است، ولى براى اثبات زنا چهار شاهد؟ حضرت فرمود: با ثابت شدن قتل، یك نفر به كیفر مى‏رسد، امّا با اثبات زنا، دو نفر (زن و مرد زناكار).(15)
 پیام‏ها:
 1- تهمت، به منزله‏ى پرتاب تیر وهجوم به آبروى مردم است. «یرمون»
 2- تهمت زدن به زنان همسردار و پاكدامن، كیفر سخت‏ترى دارد. «المحصنات»
 3- دفاع از حریم زنان پاكدامن واجب است. «یرمون المحصنات... فاجلدوهم»
 4- از میان تهمت‏هاى گوناگون، تهمت زنا حدّ و قانون معین دارد و قرآن با صراحت بر آن تكیه كرده است. «ثمانین جلدة»
 5 - تهمت به قدرى مهم است كه در مجازات مجرم، فاصله‏ى تهمت زنا با خود زنا بیست ضربه شلاق است. «مأة جلدة - ثمانین جلدة»
 6- كسى كه به دیگران تهمت زنا بزند، شهادت و گواهى‏اش اعتبار ندارد. «لا تقبلوا لهم شهادة ابدا»
 7- براى حفظ آبروى مردم، گاهى افراد متعدّدى شلاق مى‏خورند. «فاجلدوهم»
 8 - تهمت، هم عقوبت بدنى دارد، «فاجلدوهم» هم اجتماعى، «لا تقبلوا لهم شهادة ابدا» و هم اخروى. «اولئك هم الفاسقون»
 9- كسانى كه به زنان پاكدامن تهمت مى‏زنند، سرآمد فاسقانند. «هم الفاسقون»
 10- شرط گواه شدن، عدالت است وگواهى فاسق قبول نیست. «لا تقبلوا لهم شهادة... هم الفاسقون»
 
 إِلَّا الَّذِینَ تَابُواْ مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُواْ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ (5)
 مگر كسانى كه پس از آن (تهمت زدن) توبه كنند و در مقام اصلاح (و جبران) برآیند، كه قطعاً خداوند آمرزنده و مهربان است.
 نكته‏ ها:
 در حدیث مى‏خوانیم: توبه كسى كه آبروى زنان پاكدامن را برده، این است كه در محضر مردم گفته خود را تكذیب نماید.(16)
 پیام‏ها:
 1- توبه، سبب تجدید حیات دینى و اجتماعى است. «الاّ الّذین تابوا... واصلحوا»
 2- در مكتب اسلام، حتّى گنهكاران به بن بست نمى‏رسند. «الاّ الّذین تابوا»
 3- توبه، باید با اصلاح و جبران اشتباه و عمل نیك همراه باشد. «تابوا... واصلحوا»
 4- ناامیدى از مغفرت و رحمت الهى، بى‏جاست. «اِنّ اللّه غفور رحیم»
 5 - باز بودن راه توبه براى همه، نشانه‏ى رحمت الهى است. «رحیم»

1) اسراء، 32.
2) فرقان، 63 - 68.
3) ممتحنه، 12.
4) بحار، ج 79، ص 24.
5) نهج‏البلاغه، حكمت 252.
6) بحار، ج 77، ص 58.
7) بحار، ج‏73، ص‏372.
8) بحار، ج 76، ص‏27.
9) بحار، ج‏76، ص 19.
10) بحار، ج‏76، ص 19.
11) بحار، ج‏76، ص 21.
12) مائده، 38.
13) تفسیر المیزان ؛ كافى، ج‏5، ص‏354.
14) كافى، ج‏2، ص‏32.
15) تفسیر كنزالدقائق.
16) كافى، ج‏7، ص‏241.
 




:: برچسب‌ها: من , گل , عکس ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: