همسرداری قرآنی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

آمار مطالب

:: کل مطالب : 509
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 29
:: باردید دیروز : 277
:: بازدید هفته : 29
:: بازدید ماه : 643
:: بازدید سال : 5536
:: بازدید کلی : 41763

RSS

Powered By
loxblog.Com

همسرداری قرآنی
یک شنبه 2 اسفند 1394 ساعت 17:9 | بازدید : 145 | نوشته ‌شده به دست کرموخان | ( نظرات )
آيا در قرآن مجيد درباره زندگي مشترك زن و شوهر و همسرداري آيه‏ اي داريم؟
 

قرآن كريم دو چيز را ركن و اساس تحكيم بنيان خانواده مي‏داند، كه بي‏توجهي به آن، راه نفوذ شيطان را هموار مي‏سازد؛ كه آن دو، آرامش و محبت بين زن و شوهر است.
خداوند سبحان مي‏فرمايد: «وَ مِن آياتِهِ اَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ انفسكم اَزْواجاً لِتسكنوا اليها و جعل بينكم مودةً وَ رَحْمةً اِنَّ في ذلكَ لآياتٍ لِقُوْمَ يَتَفكَّرُونَ»؛ روم(30)، آيه 21. يكي از آيات الهي آن است كه براي شما از جنس خودتان جفتي بيافريد كه در برِ او آرامش يافته و با هم انس گيريد و ميان شما رأفت و مهرباني برقرار فرمود در اين (-(زندگي مشترك )-)نشانه‏هايي است براي كساني كه تفكر مي‏كنند»در سوره اعراف آيه 189 نيز تعبير سكونت و آرامش آمده است..
از اين رو، سفارش شده با دختر بسيار دوستار و مهربان، ازدواج كنيد.
رسول اكرم‏صلي الله عليه وآله مي‏فرمايد: «اِنَّ خَيْرَ نِسائِكُمْ اَلْوَلُود والْوَدُودُ اَلْعَفيفَةُ» وسائل‏الشيعه، ج 14، ص 41.؛ «بهترين زنان شما، زنان فرزند آور، بسيار دوستدار و پاكدامن هستند».
زن و شوهر اگر بخواهند زندگي موفق و پايداري داشته باشند، بايستي رمز و رازهايي كه باعث سعادت و ايجاد محبت بوده، بدست آورده و آن را در زندگي به كار ببندند.
نبي اكرم‏صلي الله عليه وآله مي‏فرمايد: «جِهادُ الْمَرأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» مستدرك‏الوسائل، ج 8، ص 9.؛ «جهاد زن، همسرداري نيكو است».
و نيز درباره مرد مي‏فرمايد: «اَلكادُّ عَلي‏ عِيالِهِ كَالْمُجاهِدِ في سَبيلِ اللَّهِ» وسائل‏الشيعه، ج 12، ص 34.؛ «كسي كه براي آوردن روزي خانواده و فرزندان كار و تلاش كند، همانند مجاهد در راه خداست».
بنابراين زن و شوهر همانند دو مجاهدند؛ كه يكي بيشتر در خانه و ديگري بيشتر در بيرون از خانه، هم پاي يكديگر كوشش كرده و بنيان ثبات خانواده و روابط دوستانه و صميمانه را شكل مي‏دهند و نزد خداوند از جايگاهي شايسته برخودار مي‏گردند.
آشنايي به امور همسرداري، خانه ‏داري و اصول تربيتي براي هر دختري كه زندگي مشترك را شروع مي‏كند؛ لازم و بايسته است تا در پرتو آن بتواند امنيت و آرامش را در محيط خانه فراهم نمايد. امروزه لازم است دوره‏هاي آموزشي براي زوج‏هاي جوان حتي قبل از ازدواج برگزار گردد و يا حداقل از طريق مطالعه و دقت در تجربه ديگران بتوانند استحكام بنياد خانه و خانواده را تضمين كنند.
حسن خلق كه در آيات قرآني از آن سخن به ميان آمده و حتي پيامبر با عنوان «إِنَّكَ لَعَلي‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ»؛ قلم (68)، آيه 4. مورد تمجيد و ستايش خداوند قرار گرفته، به معناي نرم‏خويي، نيك گفتار بودن و گشاده‏رويي با ديگران است.
بنابراين با توجه به كاربردها و مصاديقي كه قرآن براي حسن خلق بيان داشته مي‏توان گفت كه «حسن التبعل»؛ «و نيكوهمسرداري از سوي خانم‏ها» به معناي رفتارها و هنجارهاي نيك و حتي فراتر از آن است. هم‏چنان كه خوش‏رويي و تلاش و فداكاري مرد در رديف جهاد دانسته شده و چنين مردي را مجاهد در راه خدا برشمرده است.





:: برچسب‌ها: من , گل , عکس ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: